Vodík – budúcnosť dopravy?

Čo je to vodík?

Vodík je chemický prvok, ktorý tvorí až dve tretiny vesmírnej hmoty. Odhaduje sa, že tvorí viac ako 30 % celkovej hmotnosti Slnka. Ide v poradí o tretí najrozšírenejší prvok na Zemi.

 

Využitie vodíka

Vodík má asi najväčšie uplatnenie v doprave, energetike a v priemysle. V doprave je vodík konkurenciou elektromobilov s batériami. Vodíkové automobily majú dlhší dojazd a krátky čas plnenia. Fungujú lepšie za chladných podmienok a majú nižšiu spotrebu pri vyššej rýchlosti. Autá na vodík fungujú na princípe palivového článku, ktorý je ako taký malý generátor elektriny. Energiu získava priamo vo vozidle z chemickej reakcie vodíka s kyslíkom. Keď sa spojí vodík s kyslíkom, výsledkom tejto reakcie je čistá voda a vzduch a to znamená žiadne emisie. Palivové články sú bezúdržbové a nepodliehajú opotrebovaniu. Rýchle tankovanie vodíka a dlhší dojazd oproti batériovým elektromobilom je veľká výhoda, no trend vodíkových vozidiel sa vyvíja veľmi pomaly.

 

Zdroj: https://stock.adobe.com/

 

Je vodík bezpečný?

Vodík neznečisťuje životné prostredie, je to bezemisná látka, ktorá nie je toxická a nemá ani žiadny zápach. Je horľavý, no horí bezfarebným plameňom. Výroba vodíka prebieha už desiatky rokov a nedochádza pri nej k žiadnym mimoriadnym tragédiám. Systémy vo vodíkových vozidlách sú vyvinuté tak, aby sa v prípade nehody prívod vodíka pomocou špeciálnych ventilov vypol. Niektorí vedci však tvrdia, že s vodíkom to nie je také jednoduché a varujú, že pri úniku vodíka do atmosféry hrozí, že po zmiešaní s metánom vo vzduchu sa vraj zmení na nebezpečný skleníkový plyn.

 

Plniace stanice na vodík už aj na Slovensku

Minulý rok otvorili pre verejnosť prvú čerpaciu stanicu na vodík aj Slovensku. Je prevádzkovaná v priestoroch spoločnosti Slovnaft. Kapacita nádrže je 5 – 6 kg vodíka. 1kg sa predáva za približne 15 eur a osobné auto sa natankuje za približne 2 – 3 minúty. Rozvoju vodíkovej dopravy bráni už len snáď slabá infraštruktúra plniacich staníc. Podľa odborníkov by do roku 2030 mal počet vodíkových čerpacích staníc narásť stonásobne, no vysoká cena vodíka a tiež vodíkového auta sú tiež určitou prekážkou.

 

Zdroj: https://stock.adobe.com/

 

Vodíkové vozidlá

Osobnú dopravu by mali ovládnuť batériové elektromobily, no pri nákladnej doprave by mali byť číslo jeden elektromobily na vodík. Výroba vodíka je však náročná. Automobilky, ktoré vodíkové autá podporujú a vyrábajú sú Toyota, Honda, Hyundai, BMW či Audi. Momentálne je podľa nás hráčom na trhu Toyota. Ostatné automobilky to vzdali a svoju výrobu sústreďujú na batériové vozidlá. Vodík je vraj drahý a palivové články do vozidiel kapacitne nenapredujú, zatiaľ čo ceny batérií klesajú a ich kapacita stále rastie.

Majú vodíkové autá budúcnosť? Na to je ťažké odpovedať, pretože vodík je síce ekologickejší ako batérie, ale tie majú stále prevládajúce výhody, hlavne tie finančné. Najväčšou nevýhodou vodíka je jeho výroba. Získava sa totiž elektrolýzou vody alebo zo zemného plynu. Tieto metódy sú veľmi neefektívne, pretože sa pritom spotrebuje veľké množstvo elektrickej energie. V porovnaní s elektromobilom spotrebuje vodíkové auto oveľa viac energie, preto má väčší zmysel využiť vodík v nákladnej doprave na dlhé vzdialenosti. Aktuálne používané ale aj budúce vozidlá na vodík, sa budú pohybovať po cestách, na mori a dokonca aj na Mesiaci.

 

Zdroj: https://stock.adobe.com/

 

Celosvetová vodíková stratégia

V roku 2017 prvý krát pripravilo tzv. vodíkovú stratégiu Japonsko. Tento projekt je rozdelený na 3 fázy:

  1. fáza rok 2020 – 2024
    – využitie vodíka v doprave
    – rozvoj infraštruktúry vodíkových plniacich staníc
    –  nákladné vozidlá a autobusy na vodík
  2. fáza rok 2025 – 2030
    – rozširovanie vodíka do námornej a železničnej dopravy
    – vodíkové plniace stanice aj pre verejnosť
  3. fáza po roku 2030
    – vývoj syntetických palív založených na vodíku
    – ďalší rozvoj vodíka v leteckej doprave

 

Zdroj: https://stock.adobe.com/

 

Názory na vodíkové autá sú rôzne. Elon Musk označil vodík za hlúposť a stavil na batériové vozidlá, naopak Toyota má za cieľ stať sa veľmocou vodíkových vozidiel. Odpoveď na zelenšiu ekologickú dopravu nie je zďaleka jasná, ale je na dobrej, no zároveň dlhej ceste. Vodíkové autá taktiež nemusíme vnímať ako konkurenciu elektromobilov, ale aj ako rozšírenie portfólia pre zákazníkov. Podľa najnovších informácií bude od roku 2035 zákaz predaja benzínových a naftových vozidiel, čo sa samozrejme odrazí aj na ich výrobe. To znamená, že všetky nové autá, ktoré sa po tomto roku dostanú na trh, by nemali produkovať žiadne emisie. Tým sa má zabezpečiť, že do roku 2050 bude odvetvie dopravy uhlíkovo neutrálne.

 

 

Zdroje:

(1) https://nvas.sk/o-vodiku/

(2) vodikove auta-sen ktory sa skoncil

(3) Je vodík slepá ulička?

(4) Majú vodíkové autá budúcnosť?

(5) Ako funguje vodíkový pohon

Vodík – budúcnosť dopravy?
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Pozrieť ďalší obsah:

EXTEC tím
Jana Lorencová

Máme nový web!

Po dlhom čase sa nám konečne podarilo spustiť nový web.   Okrem nového dizajnu sme pre vás pripravili prehľadnejšie rozdelený obsah, ktorý vám lepšie

Prečítať si článok »
Produkty
Jana Lorencová

Prepnúť na led?

Predaj žiarivkových svetiel končí Ak používate žiarivkové osvetlenie v prostredí s nebezpečenstvom výbuchu, pripravte sa a konajte čo najskôr. V rámci EÚ končí predaj

Prečítať si článok »